Vespa – 69 lat dolce vita w zgiełku klaksonów

Włochy to smaki, zapachy i emocje. Włochy to zakorkowane ulice i zaułki, zgiełk wokół turystycznych atrakcji i hałas klaksonów. Przeciwnie do prostoty jedzenia, żywiołowość włoskich kierowców rośnie z każdym kilometrem przemierzanym na południe. Nieważne czy to Autostrada del Sole w upalneFerragosto (czytaj także: l’Assunzione della Beata Vergine), czy jakakolwiek inna trasa oparta o majestatyczne Apeniny. Pięciokilometrowa pauza Cieśniny Mesyńskiej pozwala jedynie na krótkie wytchnienie. Na promach zresztą też jest gwarno i tłoczno. Apogeum tego pozornego chaosu przypada na Sycylii. Nic dziwnego, że od ponad sześćdziesięciu lat po obu stronach Cieśniny tryumfalnym złotym środkiem i symbolem sukcesu rozsądku stała się Vespa – linia skuterów w stylu retro, wizualnie do dzisiaj zachowująca swojego oryginalnego ducha.

flickr
flickr

Czym innym wygodniej podjechać na kawę lub obiad z przyjaciółmi? Co innego zagwarantuje porównywalne wrażenia, wygodę i odda zarazem pokłon włoskiemu stylowi?

ves

W miasteczku Pontedera, 20 kilometrów od słynnej Pizy, znajduje się główna siedziba Piaggio & Co – mającego ponad stuletnią historię koncernu zajmującego się produkcją nie tylko wspomnianych skuterów, ale także samochodów, motocykli i samolotów.

Po drugo-wojennych zniszczeniach, projekt o zgrabnej nazwie Vespa (pl. osa) inżyniera Corradino D’Ascanio, pozwolił fabryce szybko odbudować pozycję i znacząco poprawić sytuację finansową. Koncept zarejestrowany o godzinie 12:00, 23 kwietnia 1946 roku we florenckim biurze patentowym niemal natychmiast odniósł sukces. Charakterystyczny kształt o spłaszczonym przekroku i dużym tylnym nadkolu przypominał upragnioną talię kobiet. Największym walorem skutera stała się jego cena – nieprzesadzona, dopasowana do chudego portfela ówczesnych włoskich rodzin. Model z 1953 roku kosztował zaledwie 110 000 lirów, co uwzględniając zmianę wartości pieniądza odpowiada kwocie około 8000 złotych. W tym samym roku ukazał się kultowy już film Rzymskie wakacje. Audrey Hepburn i  Gregory Peck poruszający się na Vespie w ścisku ulic Wiecznego Miasta przyczynili się do międzynarodowej sławy pojazdu. Niedługo później, swój udział w promocję marki wniósł Frederico Fellini filmem La Dolce Vita. Posiadanie Vespy stało się symbolem gustu i dobrego smaku. Buon vivere uznano nie tylko za sposób życia, ale przede wszystkim za produkt, który rozpromował Włochy na długo przed epoką najsłynniejszych projektantów i samochodów sportowych.

ves

Z upływem czasu dyrektorzy firmy Piaggio zrozumieli, że stworzyli markę, która może stać sie spiritus movens większego przedsięwzięcia. Vespa stała się znakiem firmowym ubrań i kosmetyków. Woda toaletowa dla mężczyzn i kobiet ma kojarzyć się ludziom na całym świecie z beztroskimi podróżami włoskim wybrzeżem. Niska cena (50 ml za mniej niż 100 zł) wpisująca się w politykę firmy, ma jeszcze bardziej upowszechnić główny produkt marki. Świeży, drzewny zapach odpowiada na pewno specyfice Vespy. Podobnie dostępna, niedrapieżna uniwersalność produktu. Niestety, jego krótka trwałość przypomina pozostawiony w oddali nadmorski krajobraz, a wraz z nim uczucie niedosytu.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s